Hasar Kaydı Olan Araçta Değişen Parça Nasıl Anlaşılır?
İkinci el araç satın almak isteyenlerin en büyük korkusu hasar kaydı olan araçta herhangi bir değişen parça ya da boyanan parça olup olmadığı sorusudur. Ekspertizlerin titiz incelemesi sonrası ancak anlaşılabilen bu durum beş pratik başlıkta aracı satın alacak kişi tarafından da tespit edilebilir. Yeni bir araç satın alırken dikkat edilmesi gerekenler şunlardır:
l Tramer kaydı sorgulaması
l Boya kontrolü
l Aracın genel kontrolü
l Aracın montaj noktaları
l Uzman yardımı
Tramer Kaydı Sorgusu Nasıl Yapılır?
Yeni bir araç satın alırken değişen parçası olup olmadığı en kolay yoldan Tramer kaydı sorgulanarak öğrenilebilir. Sorgu işlemi tamamlandıktan sonra cep telefonuna gönderilecek bir mesajla arabanın hasar kaydı, kasko bilgileri, değişen parçası olup olmadığı veya trafikte kalma süresi detaylıca öğrenilebilir.
İkinci el aracın Tramer kaydını sorgulayabilmek için plaka veya şasi numarasını bilmek yeterlidir. Plaka ile Tramer kaydı sorgulama işlemi yapabilmek için cep telefonunun mesaj kısmına aracın plakasını yazıp 5664‘e kısa mesaj olarak gönderilebilir.
Şasi numarası kullanılarak Tramer sorgulama işlemi yapabilmek için cep telefonunun mesaj kısmına büyük harflerle HASAR S yazıp şasi numarası eklenmeli 5664‘e kısa mesaj olarak gönderilmelidir.
Aracın Hasar Kaydını Sorgulama
Bazı durumlarda aracın hasarlı olduğu bilgisi paylaşılmış olunabilir. Ancak araç içerisinde değişen parçalar hangileridir? Bu konuda net bir bilgi verilmemiş olunabilir. Hasarlı aracın değişen parçasını sorgulayabilmek için cep telefonunun mesaj kısmına PARÇA yazıp aracın plakası ve hasar tarihi yazılmalı 5664‘e kısa mesaj olarak gönderilmelidir.
Aracın hasar durumunu öğrenebilmek için en kestirme yol ile olan Tramer kaydı her zaman istenen sonucu vermeyebilir. Böyle bir durumda diğer adımları uygulamak gerekecektir. Aracı herhangi bir kaza sonrası yeniden boyatma ihtimali göz önünde bulundurularak titiz bir inceleme yapılabilir. Bunun için aracın boyasına gün Işığında bakılabilir. Belirli bölümlerde farklı bir ton fark edilirse aracın geçirdiği kaza sonrası boyandığı anlaşılabilir.
Ağır Hasarlı Araba Alınır mı? başlıklı konumuza da göz atabilirsiniz.
Boya Kalınlığı ile Aracın Hasar Kaydını Sorgulama
Bir başka yöntem ise boya kalınlığını ölçmektir. Boya kalınlığı değerini anlayabilmek için bazı değerleri bilmek gerekir. 90 ile 140 mikron aralığı fabrika çıkış değeri olarak kabul edilir. 140 ile 220 mikron aralığı aracın hemen hemen aynı kalınlıkta bir boya ile kaplandığı anlamına gelir. 300 mikron ve üzeri aracın değişen parça olma ihtimali yüksek olarak görülmelidir.
Aracı boya kontrolü sonrası genel bir göz muayenesinden geçirmek farklı ipuçları verebilir. Acemi bir işçilik anında sırıtacaktır. Kapı ya da bagajların gövde kısmı ve aradaki boşluklar kaput arasındaki boşluklar tek tek incelenebilir. Özellikle kaputun çamurluk ve gövde boşluklarındaki mesafenin eşit olmasına dikkat edilmelidir. Camların üretim tarihi sorgulanabilir. Herhangi bir kaza sonrası yeniden cam takılmışsa üretim tarihi ile eşleşmediğinde aracın bir kazaya karıştığı bilgisine ulaşılabilir.
İkinci El Araçta Hasar Kaydı Sorgulama
Aracın resmi hasar sorgulama işlemleri öncesinde bireysel gözlem yapılaraktan ufak pürüzler fark edilebilir. İkinci el araçta değişen parça olup olmadığını öğrenebilmenin diğer yolları şunlardır:
l Kaput kapı, bagaj kapağı, konsol gibi montaj noktalarına bakılmalıdır.
l Araç kapısı boyunca iç kısımda yer alan macunun başlangıç ve bitiş noktası takip edilebilir.
l Parça değişimi olan araçlarda birleşim yerleri ile bagajın kaplama ve iç platform alanında belirgin bir pürüz oluşabilir. Bu durum el ile kontrol edilerek anlaşılabilir.
Tüm aşamalar denenmiş fakat hala ufakta olsa bir şüphe bulunuyorsa uzmandan yardım alınması önerilir. Son aşamada bir ekspertize götürülerek kurumsal bir ekspertiz raporu alınarak detaylıca incelenebilir. Motorun ömrü ya da motor aksamında yaşanabilecek değişiklikler ancak ekspertiz raporu ile ortaya çıkarılabilir.
Ekspertiz Raporu Nedir? Ekspertiz Raporu Nasıl Tespit Edilir?
Ekspertiz başvurusu yapıldıktan sonra bilirkişi tarafından yapılan inceleme sonrası ekspertiz raporu oluşturulur. Ekspertiz raporu sorgulama işlemleri e-devlet platformu üzerinden öğrenilebilir. Ekspertize giden bir aracın motor ve mekanik aksamı detaylıca incelenir. Hasar sorgulama kaydı oluşturulur. İç ve dış elektronik aksamlar gözden geçirilir.
Süspansiyon testi, yanal kayma testi, fren testi ve kaçak testi uygulanır. Araç detaylıca sorgulanabilir. Değişen parça sorgulaması rapor üzerinden incelenebilir. Ortalama 30 ile 60 dakika arasında yapılan ekspertiz işlemi sonlandırılarak oluşturulan rapor araç sahibine teslim edilir.