Karsan Hidrojen Yakıtlı Otobüs ile Hidrojenli Dönüşüme Öncülük Ediyor
Karsan, toplu taşıma alanında dünya çapında lider konumda olduğunu bir kez daha göstererek, Türkiye’de hidrojen yakıtlı otobüs teknolojisinin öncüsü oldu. Bu yeni teknolojiyi Türkiye’ye taşıyan Karsan, ilk hidrojen yakıtlı modeli e-ATA Hydrogen’i Gaziantep’te düzenlenen bir etkinlikle tanıttı. Gaziantep Büyükşehir Belediye Başkanı Fatma Şahin’in katılımıyla yapılan bu lansman, şehir içi ulaşımının geleceği konusunda önemli bir adım olarak değerlendiriliyor.
Fatma Şahin, etkinlikte yaptığı konuşmada, hidrojen yakıtlı otobüslerin 500 kilometre menzile sahip olduğunu ve egzozundan sadece su buharı çıktığını belirtti. Şahin, bu teknolojinin kirlilikten arındırılmış, temiz ve yeşil ulaşımı mümkün kıldığını vurguladı ve Karsan’a teşekkürlerini iletti.
Karsan CEO’su Okan Baş ise, şirketin sürdürülebilir ulaşım çözümleri alanında liderliğini sürdürdüğünü belirtti. Baş, Karsan’ın bugüne kadar Avrupa ve Kuzey Amerika’da bin adet elektrikli otobüsle 100 milyon kilometreden fazla deneyim kazandığını ifade etti. Baş, 2030 yılına kadar hidrojen yakıtlı araçların pazar payının yüzde 15’e ulaşacağını ve yıllık 2 bin adedin üzerine çıkacağını tahmin ettiklerini söyledi.
Karsan’ın e-ATA Hydrogen modeli, alçak tabanlı 12 metre uzunluğunda ve 1.560 litrelik hafif kompozit hidrojen tankı ile dikkat çekiyor. Bu model, 70 kW güç üretebilen son teknoloji yakıt hücresi kullanıyor ve 30 kWh kapasiteli LTO bataryası ile zorlu koşullarda ekstra güç sağlıyor. 250 kW güç ve 22.000 Nm tork üretebilen yüksek performanslı ZF elektrik portal aksa sahip olan e-ATA Hydrogen, 7 dakikadan daha kısa sürede hidrojen dolumu yaparak tüm gün boyunca kesintisiz hizmet verebiliyor.
Bu yenilikçi adım, Karsan’ın toplu taşımada sürdürülebilirlik ve yeşil dönüşüm konularında Türkiye’deki liderliğini pekiştiriyor. Karsan, bu teknolojiyi kullanarak, çevreye duyarlı, temiz ve etkili bir ulaşım çözümü sunmayı hedefliyor.
Hidrojen yakıtlı otobüs nedir?
Hidrojen yakıtlı otobüs, enerjisini hidrojen yakıt hücrelerinden alan bir toplu taşıma aracıdır. Bu otobüsler, hidrojen gazını ve oksijeni kullanarak elektrik enerjisi üretir ve bu enerjiyi motoru çalıştırmak için kullanır. Hidrojen yakıt hücreleri, hidrojen gazını oksijenle birleştirerek elektrik, ısı ve su buharı üretir. Bu süreç sırasında karbon emisyonu oluşmaz, yani bu otobüsler çevreye zarar vermez ve sıfır emisyonlu olarak kabul edilir.
Bu otobüslerin temel avantajları şunlardır:
Çevre Dostu: Hidrojen yakıt hücreli otobüslerin egzozundan sadece su buharı ve ısı çıkar. Bu, karbon dioksit, azot oksitler veya diğer zararlı emisyonları içermez, bu yüzden çevreye zarar vermezler.
Yüksek Enerji Verimliliği: Hidrojen yakıt hücreleri, geleneksel içten yanmalı motorlara göre daha verimlidir. Bu, daha az enerji tüketerek daha uzun mesafeler kat edilebileceği anlamına gelir.
Sessiz Çalışma: Elektrik motorları, geleneksel motorlara göre daha sessiz çalışır, bu da şehir içi ulaşımda gürültü kirliliğini azaltır.
Hızlı Yakıt Dolumu: Elektrikli otobüslerin aksine, hidrojen yakıtlı otobüslerin yakıt dolum süresi çok daha kısadır. Bu, otobüslerin daha az bekleme süresiyle daha uzun süre hizmet verebilmesini sağlar.
Hidrojen yakıtlı otobüsler, özellikle çevre kirliliğini azaltmak ve fosil yakıtlara olan bağımlılığı düşürmek amacıyla toplu taşıma sektöründe giderek daha fazla tercih ediliyor. Bu teknolojinin gelişimi, sürdürülebilir ve yeşil ulaşım çözümlerinin geleceği açısından oldukça önemli bir yere sahip.
Türkiye’de hidrojen dolum istasyonu var mı?
Türkiye’de hidrojen dolum istasyonları henüz çok yaygın değil, ancak bu alanda yapılan yatırımlar ve projeler giderek artmaktadır. Özellikle hidrojen yakıtlı araçların kullanımının artması ve bu teknolojiye yönelik ilginin büyümesiyle birlikte, hidrojen dolum altyapısının da geliştirilmesi gündemde.
Bazı özel sektör firmaları ve üniversiteler, hidrojen enerjisi teknolojileri üzerine çalışmalar yapmakta ve bu kapsamda hidrojen dolum istasyonları kurmayı planlamaktadırlar. Ayrıca, Türkiye’nin çeşitli şehirlerinde, özellikle teknoloji geliştirme bölgelerinde ve sanayi bölgelerinde, hidrojen dolum istasyonlarının kurulması için gerekli altyapı çalışmaları yürütülmektedir.
Ancak, bu tür istasyonların sayısı ve yaygınlığı, Türkiye’deki elektrikli araç şarj istasyonlarına kıyasla daha sınırlıdır. Hidrojen yakıt hücreli araçların ve bu alandaki teknolojinin daha fazla benimsenmesi ile birlikte, hidrojen dolum istasyonlarının sayısının da artması beklenmektedir. Bu gelişmeler, Türkiye’nin sürdürülebilir ulaşım hedeflerine ulaşmasında önemli bir rol oynayacaktır.
“Otonom e-ATAK Avrupa’da Tünelden Geçen İlk Sürücüsüz Toplu Taşıma Aracı Olarak İlgi Çekiyor” başlıklı haberimiz de ilginizi çekebilir.