Soğuk hava elektrikli araçları nasıl etkiliyor?

 

Soğuk hava elektrikli araçları nasıl etkiliyor sorusu elektrikli arabası olan ya da almayı düşünen birçok kullanıcının kafasındaki en önemli sorulardan biri olarak öne çıkıyor. Bu haberimizde kış aylarında elektrikli arabanın performansı ile ilgili çeşitli bilgileri derledik.

Elektrikli araba satışları ivmesini koruyor

2023 yılında Avrupa’daki yeni otomobil satışlarının yüzde 14’ünden fazlasını elektrikli araçlar oluşturdu ve 2024 yılında elektrikli araçların pazar payının yüzde 20’ye ulaşması bekleniyor. Elektrikli araçların popülerliği her geçen gün artıyor ve birçok potansiyel alıcının elektrikli arabaların kış koşullarında ne kadar iyi performans vereceği ya da kendilerine sorun çıkartıp çıkartmayacağı konusunda çeşitli endişeleri bulunuyor. Soğuk hava koşullarında yola çıkmadan önce atılacak birkaç adım elektrikli araçlardan soğuk hava koşullarında en iyi performansın alınmasını sağlıyor. Bu adımlara yazımızın ilerleyen kısımlarında değineceğiz.

Soğuk hava elektrikli araçları nasıl etkiliyor?

Tıpkı insanlar gibi elektrikli ya da geleneksel otomobiller de ortam sıcaklığını tercih ediyor. Soğuk hava benzinli, dizel ve elektrikli araçlar dahil olmak üzere tüm araçların daha az verimli çalışmasına neden oluyor. İçten yanmalı bir motora sahip araç soğuk hava koşullarında çalışmayabiliyor ya da çalışırken zorlanabiliyor. Elektrikli araçlarda ise soğuk havalar menzilin düşmesine neden olabiliyor. Sıcaklık düştükçe menzil azalıyor ve aynı zamanda akülerin kapasitesi de düşüyor. Kapasite, temelde bataryanın tutabileceği enerji miktarı ve ne kadar hızlı bir şekilde boşaltılabileceği anlamına geliyor, bu nedenle şarj etme daha uzun sürebiliyor. Aşırı soğukta, şarj noktaları da etkilenebiliyor ve sonuç olarak şarj süresi önemli ölçüde yavaşlayabiliyor, bu da kış aylarında şarj istasyonlarında daha uzun süre geçirmeniz anlamına geliyor.

Soğuk hava elektrikli araçları nasıl etkiliyor
Soğuk hava elektrikli araçları nasıl etkiliyor

Soğuk hava bataryaları nasıl etkiliyor?

Elektrikli araç bataryaları enerji depolar ve serbest bırakır. Soğuk hava, genel kimyasal reaksiyon sürecinin yavaşlamasına ve bataryanın performansının azalmasına neden olur. Dolayısıyla soğuk havalarda elektrikli araçların menzilinde azalma meydana gelir.

Kış aylarında bir elektrikli araç ne kadar menzil kaybediyor?

Norveç Otomobil Federasyonu (NAF), düzenli olarak elektrikli arabaların kış ve yaz menzil testlerini gerçekleştirerek performanslarını ortaya çıkarıyor. En son kış testlerinde, 29 araç, sıfır dereceden eksi 20 dereceye kadar değişen sıcaklıklarda kentsel ve kırsal yollarda sürüldü. Araçlar tamamen şarj edilmiş bir batarya ile başlıyor ve enerji tükenene kadar sürülüyor. Sonuçlar, bir elektrikli arabanın menzil kaybının aracın marka tarafından belirtilen menzilinin %10 ila %30’u arasında değişebileceğini gösteriyor. Yapılan testlerde en iyi performans gösteren elektrikli araç, sadece %10,5’lik bir kayıpla Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) menzilini kaybeden Maxus Euniq 6 SUV oldu. Tesla Model S ise 634 km’lik WLTP menzilinin %16,4 daha azı olan 530 km ile en uzun menzile sahip elektrikli araç olarak öne çıktı.

Soğuk hava elektrikli araçları nasıl etkiliyor?
Soğuk hava elektrikli araçları nasıl etkiliyor?

Etkiyi azaltmak için neler yapılabilir?

Hava durumunu kontrol edemeyebilirsiniz, ancak menzil üzerindeki soğuk hava koşullarının etkisini azaltmanın birkaç yolu vardır. Aracınızı bir garajda veya kapalı bir alanda park ediyorsanız, bu bataryayı aşırı soğuktan koruyarak şarjını daha uzun süre tutma olasılığını artırır. Ayrıca gece şarj ederken, aracı kullanmadan önce ön koşullandırmayı zamanlayabilirsiniz. Bu, yolculuğunuza başlamadan önce aracın kabinini önceden ısıtmanıza olanak tanır, böylece ana elektrik kaynağından güç çeker ve elektrikli arabanızın bataryanızı kullanmaz. Yoldayken, araç ısıtıcısını açmak menzili en hızlı kaybetmenin nedenlerinden biridir, bu nedenle ısıtıcı yerine ısıtmalı koltuklar ve ısıtmalı direksiyon kullanmak çok daha verimli olacaktır. Ayrıca, bataryayı daha enerji verimli bir şekilde ısıtmak ve soğutmak için bir ısı pompası olan bir elektrikli aracı tercih edebilirsiniz. Seçenek olarak sunuluyorsa, bunun için para harcamaya değecektir.

Son olarak lastiklerinizin doğru hava basıncına sahip olduğundan ve lastik basıncını düzenli olarak kontrol ettiğinizden emin olun, çünkü lastik basıncındaki herhangi bir dengesizlik enerji verimliliğinizi etkileyecektir.

Elektrikli araçlar buzlu ve karlı yollarda zor mu sürülüyor?

Elektrikli araçlar genellikle önden çekişli veya dört tekerlekten çekişli olduğundan, karlı yollarla başa çıkmada genellikle iyi performans gösterirler. Ayrıca, bataryaların konumlandırılmasından kaynaklanan düşük ağırlık merkezi, çekişini artırabilir ve kış koşullarında stabiliteyi artırabilir. Ancak, elektrikli araçlar genellikle benzer boyuttaki benzinli ve dizel araçlardan daha ağırdır, bu nedenle bir kayma durumunda aracı kontrol altına almak daha zor olabilir. Yolda en önemli faktör hızdır, bu nedenle buzlu koşullarda her zaman yavaş ve dikkatli bir şekilde sürüş yapmanız gerekir. Eco modu çok kullanışlı bir işlevdir, sadece batarya menzilinizi artırmakla kalmaz, aynı zamanda gücü azaltır ve tork miktarını sınırlayarak kışın aracınızı daha güvenli hale getirir. Kış veya dört mevsim lastikleri de dikkate alınmaya değerdir, çünkü düşük sıcaklıklarda normal lastiklere göre daha fazla tutunma sağlarlar.

Kar tatiline çıkmadan önce araç bakımında dikkat etmeniz gerekenler” başlıklı haberimiz de ilginizi çekebilir.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu