2024 Porsche Macan Turbo, 630 beygir gücüyle geliyor
Porsche’nin en çok satan modeli olan Porsche Macan, elektrikli bir döneme geçiyor. Alman markası, bugün Macan 4 ve Macan Turbo modelleriyle tanıtılan yeni EV crossover’ını görücüye çıkardı. Porsche Macan modeli, artık 402 beygir gücüne sahip Macan 4 ve 630 beygir gücündeki Porsche Macan Turbo olmak üzere iki farklı elektrikli versiyonla karşımıza çıkacak. Bu büyük bir değişiklik.
İkinci nesil Macan’ın temelini oluşturan platform, Audi ile birlikte geliştirilen Premium Platform Electric (PPE) adını taşıyor. Bu platform, 800 volt elektrik mimarisini kullanıyor ve yaklaşan Audi A6 ve Q6 EV’lerinin yanı sıra muhtemelen tamamen elektrikli bir Porsche Cayenne’in temeli olacak.
Araçtaki batarya, 12 modülde düzenlenmiş olan Lityum-Nikel Manganez Kobalt hücrelerini kullanarak net 95 kWh (brüt 100 kWh) kapasiteye sahiptir. Porsche, 800 volt üretim EV’sini ilk kez Taycan ile yapmıştı ve bu yüksek voltaj mimarisi, bakır kullanımında azalmaya ve daha hızlı şarj hızlarına olanak tanır. 800 volt DC şarj cihazını bulduğunuzda, Macan 270 kW’a kadar şarj olabilir. 400 volt şarj cihazına takılırsanız, batarya paketi etkili bir şekilde ikiye ayrılır ve şarj süreleri önemli ölçüde azalır.
Porsche Macan 4 ve Porsche Macan Turbo, her bir aks üzerinde kalıcı mıknatıs senkron motorlar kullanıyor. Arka motor, biraz arka tarafı baskın bir ağırlık dağılımı sağlamak için 180 derece döndürülmüştür. Macan 4’te toplamda 402 beygir gücü ve 479 lb-ft tork üretirken, Macan Turbo’da 630 beygir gücü ve 833 lb-ft tork sunuyor. (Bu tüm rakamlar, yalnızca Launch Control kullanılırken sınırlı bir süre için elde edilir.) Hızlanma konusunda, Porsche, Macan 4’ün 0-60 mph hızlanmasını 4.9 saniyede, Turbo’nun ise 3.1 saniyede tamamladığını söylüyor. İkisi de sırasıyla 136 ve 161 mph maksimum hıza sahiptir.
Arka motor, Taycan’da kullanılan iki hızlı şanzıman yerine sadece dişli indirme kullanılarak Porsche’un hedeflediği maksimum hız ve hızlanma değerlerine ulaşabilmesi sayesinde şanzımanı terk etmiştir. Çoklu hızlı şanzımanı çıkarmak aynı zamanda ağırlığı azaltmaya ve tahrik kayıplarını azaltmaya yardımcı olur, ki bu da genel verimlilik için avantajlıdır.
Yeni Porsche Macan
Ancak, Taycan gibi yeni Porsche Macan da bir pedal sürüş modu sunmayacak, bunun yerine regeneratif frenlemenin büyük çoğunluğunu fren pedalı aracılığıyla yönetecek. Macan EV, pil durumu şarjına bağlı olarak frenleme sırasında 240 kW’a kadar enerjiyi yeniden üretebilir. EPA menzil verileri henüz açıklanmadı.
Süspansiyon, ön ve arka multi-link tasarımları kullanır. Ön süspansiyon tasarımı, üst wishbone’un iki bağa bölündüğü çift yarı bağımsız bir düzen gibi görünmektedir, bu da direksiyon miliyi daha dışa taşıyan bir yapıdır. Her iki varyant da standart olarak hava yayları ve Porsche Active Suspension Management (PASM) adaptif amortisörler ile birlikte gelir.
Porsche Macan için yenilikler arasında opsiyonel arka tekerlek yönlendirme sistemi de bulunmaktadır. Bu sistem, arka tekerlekleri ön tekerleklerle aynı veya zıt yönde beş dereceye kadar döndürebilir. Tekerlekleri zıt yönde döndürmek, aracın düşük hızlarda manevra yapmasına yardımcı olurken, arka tekerlekleri ön tekerleklerle birlikte döndürmek, yüksek hızda tekerlek tabanını neredeyse uzatmanın etkisini yaratır, bu da kararlılığı artırır.
Tasarım açısından, tipik Porsche – evrim, devrim değil. Porsche Macan’ın belirgin coupe benzeri şekli ve oranları korunmuş, ancak ön tarafta yeni Taycan tarzı gündüz çalışma lambaları bulunmaktadır. Farlar ön tamponun altına kaymış ve benzinli Macan’ın belirgin clamshell kaputu artık yok. Ancak motor olmadığı için kaput çizgisi daha alçalmış, sadece şarj kabloları ve benzerleri için küçük bir ek bagaj bulunmaktadır. Porsche, etkin aerodinamik elemanlar kullanarak 0.25’lik düşük bir hava direnç katsayısı iddia ediyor.
Önceki Porsche Macan’a göre 3.4 inç daha uzun dingil mesafesine sahip olan araç, genel olarak yalnızca 2.3 inç daha uzun. 84.7 inç genişliğinde, benzinli versiyondan 2.1 inç daha geniş.
Porsche Macan’ın iç mekanı, yeni tasarlanmış Cayenne ve üçüncü nesil Panamera gibi diğer Porsche modellerine benziyor. Şık bir eğimli ekranla tam dijital bir gösterge paneli bulunur ve ortada Porsche’un en son infotainment sistemini çalıştıran geniş bir ekran bulunur. Zamanın ruhuna uygun olarak, infotainment popüler uygulamaları Spotify ve YouTube’u çalıştırır. Ayrıca, isteğe bağlı bir yolcu ekranı ve artırılmış gerçeklikli bir head-up display de bulunmaktadır. Porsche, yerleşik navigasyon sistemi için şarj duraklarıyla daha iyi rota planlama özelliklerini öne çıkarıyor. Ancak tüm bu yeniliklere rağmen, gelenekçiler, orta konsolda fiziksel HVAC kontrolleri ve bir ses düğmesi bulacakları için memnun olacaklar.
Bununla birlikte, tüm bu özellikler bir maliyetle gelir. Porsche Macan 4’ün başlangıç fiyatı 80.450 dolar, içten yanmalı baz modelden neredeyse 19.000 dolar daha fazla. Turbo ise 106.950 dolar, şu anki en üst seviye GTS’den 18.500 dolar daha pahalı. Adil olmak gerekirse, her iki Macan EV modeli de benzinli karşılıklarından çok daha fazla performans sunsa da, bunlar zaten rakiplerinden çok daha pahalı olan bir araç için büyük sıçramalardır. Ancak, bu fiyatlar, şu anda baz model arka tekerlekten çekişli Taycan için 92.550 dolar olan elektrikli Porsche sürüşüne giriş engelini düşürmektedir.
Porsche, ABD pazarı için benzinli, birinci nesil Porsche Macan’ın üretimine bir süre daha devam edecek. Bu modelin üretimi, yeni AB siber güvenlik düzenlemeleri nedeniyle Avrupa’da sona erdi, ancak Porsche burada satmaya devam edebilir. Bu durum, benzinli ile elektrikli arasındaki geçişi kolaylaştırmaya yardımcı olmalıdır, ancak yanıltılmamalıdır; Porsche’un Macan’ı elektriklendirmesi, markanın nereye gittiğini göstermektedir.
“İşte ilk elektrikli safari aracı: Range Rover Safari” başlıklı haberimiz de ilginizi çekebilir.