İkinci el elektrikli arabaların satışı daha zor olabiliyor
Araç piyasalarında oluşan maliyet kaygısı tüketiciyi ikinci el elektrikli arabalara ve diğer araçlara yöneltiyor. Günden güne yükselen araç fiyatlarındaki maliyeti ucuzlatmak için talepte artış gösteren ikinci el sektörü elektrikli araçlar için aynı verimi vaat edemiyor. Kullanılmış ikinci el elektrikli araç satışında bayilikler yeni bir kriz sürecinde ayakta kalmaya çalışıyor.
Tüketicide kuşku uyandıran ikinci el elektrikli araçlar her ne kadar doğa dostu bir teknolojiyi var olan sisteme entegre etse de ömür boyu kullanılabilir mi? sorusunu gündeme getiriyor. Küresel olarak tüm dünyada problem haline gelen bu durum ikinci el elektrikli araçların zamanla hurdaya çıkma ihtimalini de düşündürüyor.
Gelişen teknoloji ile birlikte sıfır emisyonlu doğa ile dost elektrikli araç teknolojileri eskiye göre daha kullanışlı gözükse de satın alma noktasında kullanıcı için hala bazı pürüzler taşıyor. İkinci el elektrikli araç satışında ileride kriz olabilecek bu süreç yine de halkın küresel ölçekte elektrikli araçlara yönelik bakış açısında olumlu etkiler bırakıyor.
Küçük Bir Çocuğun Kahramanı mı Yoksa Bir Trafik Terörü mü?
Bir örnek olarak yılbaşı günü gerçekleşen bir vaka verilebilir. Güneydoğu Queensland’da yılın son günü aniden başlayan fırtına su baskınlarına ve dolaylı elektrik kesintilerine sebep olmuştu. İklim değişikliğinin de etkisiyle beraber tüm bölgede başlayan elektrik krizi tüm gereçleri işlevsiz hale getirdi. Klimalar, buzdolapları ve elektrikli her türlü geçiş kapısı kullanılmaz hale geldi.
Böyle bir ortamda en parlak fikir elektrikli araçların acil durum için depolanmış yedek güç sistemleri oldu. Bölgede yaşayan bir vatandaş, 11 yaşındaki oğlunun diyaliz makinasını çalıştırabilmek için elektrikli aracını bir güç kaynağı olarak kullandı. Bir başka kişi ise akşam yemeğini yapabilmek için yedek şarj ünitesinden faydalandı. Hal böyle olunca elektrikli araçların günlük hayatın kurtarıcısı olarak görülmesi de doğal hale geliyor. Ancak ikinci el satışlarda aynı şeyi söylemek mümkün değil. Kullanılmış elektrikli araçlarda bu cazibe yitiyor.
Otomotiv sektörüne yönelik yapılan araştırmalarda ortaya çıkan detaylarda bir hayli korkutucuydu. İkinci el otomobil pazarında satışı yapılması günden güne zorlaşan elektrikli otomobillerin en büyük sorununu da öne çıkarıyor. Şu anda trafikte yol alan çoğu elektrikli aracın son 10 yılda hatta son 5 yılda üretildiği düşünülüyor. Raporlarda bu sonucu doğruluyor.
İkinci El Elektrikli Arabaların Ömrü ve Hileli Satış Süreci
10 yıldan daha fazla sürede üretilmiş ve hala trafikte olan elektrikli otomobilin neredeyse hiçbirinin ortalıkta gözükmediği ifade ediliyor. Bu nedenle kullanılmış bir elektrikli aracın önümüzdeki 15 yıllık süreçte nasıl bir performans sergileyeceği de bilinemiyor. Çoğu kişinin tereddüttü kullanılmış piller gibi gözüküyor. Pek çok kişi yakın zamanda pil ömrü tükenecek olan aracına satışa sunuyor. Bu durum ikinci el elektrikli araca olan talepte kuşkuları arttırıyor.
İkinci el elektrikli araba satışında oluşan endişeler yalnızca otomotiv sektöründe öne çıkmış gelişmiş ülkelerin problemi değil. Türkiye’de de pek çok ekonomistte de kullanılmış ve satışa sunulan elektrikli araçlar üzerindeki kaygı hakim. Türkiye’de kullanılan elektrikli araç sayısı 60 bini buluyor. 2024 yılı itibariyle bu payın daha da artması bekleniyor. Hal böyle olunca elektrikli araç piyasalarında nelere dikkat edilmelidir? sorusu gündeme getiriliyor.
İkinci El Elektrikli Araç Satın Alırken Nelere Dikkat Edilmeli?
Konu ile ilgili Pilot Garage Genel Koordinatöre Cihan Emre tüketicilerin ikinci el araç alırken dikkat etmesi gereken bazı faktörlere değindi. Cihan Emre şu açıklamada bulundu: “Yüksek güce sahip olan elektrikli araçların ön takım ve lastikleri çok çabuk aşınabiliyor. Bazen yol kalitesi, kasis veya çukurlar alttan bataryaya darbe indirebiliyor. Bu alanı kontrol etmek gerekiyor.”
İkinci el elektrikli araç satın alırken nelere dikkat edilmelidir? sorusu yanıt buldu. Eğer araç bir kaza geçirmişse doğru onarılmış mı? Öncelikle buna dikkat etmek gerekiyor. Kalibrasyonu, radar alanı bozuk bir elektrikli araç satın alındıktan sonra olası bir kazaya davetiye çıkarabiliyor. Öte yandan elektrikli araçların motorları ve pili oldukça pahalı ekipmanlar grubunda yer alıyor. Değişim yapılmaya çalışıldığında aracın neredeyse yarı bedelini gözden çıkarmak gerekebiliyor.
İkinci El EV için Cevaplanması Gereken Sorular!
Elektrikli aracı satın alacak kişinin kaza geçmişi bulunuyor mu? Doğru onarılmış mı? Bataryanın darbe alma olasılığı söz konusu mu? Tüm detayların uzman bir bakış açısıyla gözden geçirilmesi öneriliyor. Elektrikli araçların çoğu artık adaptif güvenlik sistemi ile donatılıyor. Bu sistemler olası bir kazada aniden zarar görebiliyor.
Otonom ya da yarı otonom sürüş sistemlerinde kullanılan bu özellik hasar sonrası ön muayene, tamirat ve kalibrasyon denetimine ihtiyaç duyuluyor. İkinci el elektrikli araç satışı sırasında yaşanan olası bir kaza sonrası tüm bu süreci gözden geçirmemiş olan bir kişi trafikte can güvenliğini de tehlikeye atıyor.
“Şubat ayında Elektrikli MG araba alanlar bir yıl boyunca şarj ücreti ödemeyecek” başlıklı haberimiz de ilginizi çekebilir